חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

וְרוֹמַמְתָּנוּ מִכָּל הַלְּשׁוֹנוֹת.. • טור על שפת האידיש

לחלוחית גאולתית - אידיש

אנו מגישים טור דעה מעניין בנושא הדיבור בשפת האידיש • מה ביקשה הרבנית חיה מושקא בכל מאודה? האם יש עניין להחליף את ההברה בתפילה להברה אשכנזית? מה ציפה הרבי מלך המשיח מתושבי צפת? ובאיזו שפה יוצאים דברים עמוקים לבביים? • לקריאה
•••
מפורסם בשערי בת רבים, ששפת דיבורו העיקרית של הרבי שליט"א, הינה שפת האידיש, בה דיברו כלל הרביים ובכללם נשיאי החסידות הכללית.
בשיחה מדהימה בהוספות בליקוטי שיחות חלק כ"א, מבאר הרבי מלך המשיח במתיקות את מעלת לימוד החסידות והשימוש בשפת האידיש, מכיוון שזוהי השפה בה נאמרו דברי רבותינו נשיאנו. לכן רק באותה השפה ניתן להבין את דבריהם באמיתיות! [אפילו לא במה שתורגם ומסקנת הרבי שם ש'מוכרחים' ללמוד דווקא בשפת האידיש].
מסופר, שבאחת ה'יחידויות' של אחד החסידים ומשפחתו עם הרבי, החל הנשיא לדבר עם ילדיו באידיש.. הילדים לא הבינו והרבי התפלא. כמובן שהלה התנצל ואמר שילמדם.. הרבנית חי'ה מושקא נ"ע, תמיד חזרה וביקשה שבבתי אנ"ש ידברו עם הילדים בבית בשפת האידיש. הלימוד והדיבור בשפת האידיש, הוא כל כך נחוץ. הרי זוהי שפתו של הרבי שליט"א! ברגע האחרון שלפני ההתגלות – מוכרחים להבין את הרבי! לשמוע את הרבי מדבר. לעכל את הדברים הקדושים. 
[מעניין לעניין, יש חשיבות מיוחדת בהברת לשון הקודש (אשכנזית). דבר ראשון, זהו רגש פשוט של חסיד, להתפלל עם אותו ניקוד והברה כמו הרבי.. (אמנם במספר אגרות קודש מסביר הרבי, שאין לשנות מהברה ספרדית לאשכנזית, אם לא ידע טוב את ההברה שלומד ויערבב הברות וכדו'.. אך כמובן שחסיד ישקיע וידע טוב כיצד קוראים וכו', העיקר שיתפלל כמו הרבי!) בנוסף, כאשר הרב דוד שיחי' נחשון כתב לרבי ש'רוצה להתפלל בהברת רבותינו נשיאנו', הרבי שליט"א הסכים לכך מיידית].
אחרי שמשקיעים ולומדים אידיש, כיף ללמוד שיחה של הרבי מקורית [ללא 'רעיונות' מהרבי, עם טעויות רבות..]! נעים לשמוע את הרבי שליט"א מתוועד, מתפלל, מברך.. פשוט עונג לשמוח מ'ווארט' של מלך המשיח.. כך חיים עם הרבי! [יש להדגיש שכפשוט, אין זה עיקר עיקרי החסידות וכדומה.. עיקר העניין זה ללמוד חסידות, להתפלל ב'עבודה' וכו'. אבל השפה חשובה מאוד, כדברי נשיא הדור כנזכר-לעיל ובנוסף, בפרקטיקה יותר פשוט ואפשרי ללמוד חסידות טוב יותר ולהאזין להתוועדויות של הרבי ועוד..].
צריך להיות ברור. להיות חסיד של הרבי מלך המשיח ולא לדעת את השפה של הרבי – פשוט מופרך! זוהי תקשורת מינימלית. להבין את הרבי 'פנים בפנים', ללא ממוצעים ומתורגמנים.. לא לדעת אידיש, זה קצת דומה לאחד שהגיע לפגישה עם המלך ואינו יודע כיצד לדבר עם המלך.. [כמובן שעם הרבי שליט"א ניתן לתקשר בכל דרך, אבל כמובן שהעיקרית היא בשפת דיבורו העיקרית].
הרבי מלך המשיח מסביר בשיחה הנזכרת-לעיל, שתורת החסידות כולה יסודה ותחילתה זה דווקא משפת האידיש. כמו כן, בשבת פרשת וישב תשמ"ח שאל הרבי, כיצד יתכן שאברכים 'שפיץ חב"ד' מדברים ביניהם באנגלית, ולא בלשון הקודש או באידיש… מכיוון שה'תניא' – תורה שבכתב של חסידות, נאמרה באידיש ביחידויות לאנ"ש [שוודאי דיברו באידיש]. מכך מוכיח הרבי שליט"א, שגם ענייני חסידות שנכתבו מלכתחילה בלשון-הקודש, מקורם מאידיש!
הרבי הריי"צ אומר שעניינים עמוקים לבבים 'יוצאים' דווקא בשפת האידיש. זאת אומרת שה'כלי' לעניינים אמיתיים ועומקים, היא שפת האידיש. באמת שהעניין של 'לדבר בשפת הרבי', פחות צריך הוכחות.. זה פשוט בשכל וגם ברגש של כל בר דעת ולב. אין צורך להסתבך בזה. 'ורוממתנו מכל הלשונות'! הרבי מלך המשיח מרומם אותנו מכל הלשונות והשפות, לשפה בה הוא משתמש – שפת האידיש!!! מי לא רוצה 'להתרומם' יחד עם הרבי?
בשנת תשמ"א, התקיימה יחידות לתושבי צפת. הרבי שליט"א החל את היחידות באומרו [תוכן]: 'איך וועל רעדן אין אידיש. מ'האפט אז איר וועט ניט פארגעס'ט'… [=אדבר באידיש. נקווה שלא שכחתם..]. ההנחה הראשונה צריכה להיות 'אני מדבר בשפת הרבי'. לאחר מכן, יש לתכנן כיצד ללמוד זאת וכמובן ללמוד זאת בפועל..
הרבי ממש מניף אותנו למקום אחר לגמרי. בואו נתמסר לרבי מלך המשיח. נתרומם עם הרבי. נבין ונאזין להתוועדויות עם הרבי ועיקר העיקרים, שיהיה סוף לכל הגלות הנוראה הזו ונשמע תורה חדשה בלשון-הקודש מפי הרבי שליט"א תיכף ומיד ממש.

Exit mobile version