חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

לכבוש את העולם – בלימוד התורה! • טור מעורר


אנו מגישים טור דעה מיוחד על חשיבות לימוד התורה • אחר שמתכנת מקצועי פיתח מכונה איכותית, ברור שדווקא על פי הסבריו ומסמך הוראות ההפעלה שצירף, תעבוד המכונה כדבעי. אם היא תפעל ללא ידיעה מוקדמת של המפעיל בהוראות, תיהרס ותינזק.. כך והרבה מעבר לכך, מוכרחת וחשובה השקידה וההתמדה בלימוד התורה. התורה היא ממש 'הוראות הפעלה' לחיים בריאים ומלאי תוכן אמיתי. בלעדיה צועדים מגששים באפילה ומזיקים לתפקוד האנושי התקין של האדם לקריאה

•••
לאחר שמתכנת מקצועי פיתח מכונה איכותית, ברור שדווקא על פי הסבריו ומסמך הוראות ההפעלה שצירף, תעבוד המכונה כדבעי. אם היא תפעל ללא ידיעה מוקדמת של המפעיל בהוראות, תיהרס ותינזק..
כך והרבה מעבר לכך, מוכרחת וחשובה השקידה וההתמדה בלימוד התורה. התורה היא ממש 'הוראות הפעלה' לחיים בריאים ומלאי תוכן אמיתי. בלעדיה צועדים מגששים באפילה ומזיקים לתפקוד האנושי התקין של האדם. נבראנו עם תוכנית. ללמוד תורה ברצינות ולהבין טוב, זה ממש מינימום להצלחה ואושר. ברוחניות ובעיקר בגשמיות.
זכינו ואנו אף נחלנו את 'תורת החסידות'. כך יש לנו תורה 'תמימה' ושלמה. עלינו לנצל את מירב הכוחות ללימוד. במילים1 של הרבי שליט"א, 'לשקוע' בלימוד התורה. עד כדי כך שבלילה 'נחלום' על הסוגיות עליהם למדנו!
שיציק לנו שאלה של ה'שאגת אריה' ונתענג מתירוץ של ה'קצות'.. נתעמק היטב בהבנת הסברות, נחלק מקרים ודינים על ידי 'חקירות' ו'גדרים'. להיכנס לגמרי לעולמה של התורה הקדושה. היא חיינו! סגנון דיבורינו יהפך לתורני.
חשיבות מיוחדת נותן הרבי מלך המשיח ללימוד 'כללי הלימוד'2, ומסביר שלולא ה'כללים' – ניתן לבנות 'בניינים' ופלפולים על יסודות עקומים. חסרי בסיס. נשיא דורנו טורח להוכיח זאת ולפרוך 'הערה' שכתב אחד התמימים, שלא למד את הכללים, שמעמידים את הלומד בדרך לימוד אמיתית וישרה. כללי התורה והתלמוד הינם ממש תשתית הלימוד.
לימוד התורה הינו ממש עמוד התווך והמרכז של 'תמים'3! כמו שמתבטא מלכנו שליט"א שזהו 'עיקר עניינו של תמים'. [מובן ופשוט שאין זה צריך לגרוע חלילה מ'עבודת התפילה' באריכות, 'מבצעים' בחיות, חינוך ילדי ישראל, שמירת הסדרים וכו'. הללו ממש חלק ממהותו של תמים. אך יש להקפיד שהם לא יפחתו חלילה מהמונחות בלימוד לחלוטין!]
אסור להתבלבל מפיתויי היצר הרע [גם ה'חסידי'..]. כל עניין שמפריע ל'שקיעה' המוחלטת בזמן הלימוד, הוא היפך המטרה. יש להחדיר למוחנו שזה אכן לב ליבה של ההתקשרות לרבי מלך המשיח!
אבינו מלכנו התבטא שיש לו 'תאווה' שהתמימים יהיו 'למדנים'! נוסף לזה, הסביר הרבי, זה גם מוסיף בהפצת המעיינות חוצה. כאשר רואים 'תמים' שיודע ללמוד ולדבר בלימוד עם 'עולמש'ע' [ואפילו להוכיח את ה'למדנות' עם ציטטות ופירכות..], קל להפיץ חסידות ומשיח. 
הגיע הזמן 'אייננעמען דעם וועלט אין לימוד התורה' [=לכבוש את העולם בלימוד התורה]4! בלי לפחד להיות 'בצל' ולקבל גאווה מכך.. יש 'לשבור את הראש' בלימוד! נגלה וחסידות. להבין טוב את הפשט. להתעמק. להרחיב. לקשר סוגיות. שהלימוד יהיה מעניין ומסקרן. פשוט מרתק וכיף לשבת ללמוד! לנסות לפצח קושיות של 'ראשונים' ו'אחרונים'..
צריך לעשות הספקים אישיים [מלבד הקיימים והמחוייבים] וליהנות לסיים מסכתות! שהלימוד כל כך ימלא את עולמנו, עדי שנשב בזמן הארוחה ונחשוב ונדבר על החומר הנלמד! ממש לא בשמיים היא.. פשוט להחליט להתמסר טיפל'ע ללימוד ולעזוב את העיסוקים הנעלים שעומדים ברומו של עולם.. יש להחליט בנפש שכאשר מתיישבים ללמוד, יתהפך העולם וה'מלך זקן וכסיל'5! עכשיו לומדים. להיות פנימיים.
יש לקלוט שהנה הרבי מלך המשיח מתגלה ו'חבל על דאבדין'.. כעת זהו הזמן בו עיקר התכלית זה לעבוד וללמוד. בגאולה זה לא יהיה חכמה של ממש.. פשוט לנצל את הזמן. לדאוג שאכן הרבי ינצח לפחות אצלי.. לרבי זה נוגע ואכפת. ללמוד כעת בהתמדה ושקידה, זהו 'דידן נצח' של הרבי שליט"א!
יש לזכור כמובן שזוהי חכמתו האלוקית של הבורא והיא אמת לאמיתה, גם אם אינה מובנת לנו לחלוטין.. לא לשכוח בין סבך הסברות והפלפולים את 'נותן התורה'!!! כשלומדים, מתחברים לגמרי לקדוש-ברוך-הוא. היא רצונו. זה אלוקות! נשקוד על לימודנו ובפרט בענייני גאולה ומשיח [וברבים], כך נזכה נאו לראות אבינו מלכנו.
_______________
1. 'יחידות כללית' האחרונה לתלמידי התמימים ששמענו לעת-עתה, תשנ"ב
2. שיחת שבת-פרשת 'משפטים' תשמ"ה, ומוסיף שאלו 'כללים שמן הראוי להקדימם ללימוד הש"ס.. ולדאבוננו לא מקדישים לכך שימת לב מיוחדת בישיבות'.
3. שיחת 'אחרון של פסח' תשל"ו, מוגה
4. שיחת חמשה עשר בשבט תשל"א
5. יחידות אישית לאחד מתלמידי התמימים

Exit mobile version