חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

הרבי קובע: הפיתרון לבעיית חינוך הנוער • יסודי

מערכת 'לחלוחית גאולתית' מגישה מכתב נדיר ומיוחד של הרבי מלך המשיח, אודות דרכי חינוך הילדים והנוער בתקופתנו. במכתב ייחודי מסביר הרבי מדוע בחר להקים את ארגון 'צבאות השם', תוך כדי השתמשות במונחים צבאיים, וקובע את הפיתרון לנקודת בעיית החינוך בדורנו • המכתב שלפניכם הינו מתאריך כ"ו טבת תשמ"ב, והוא מתורגם מהשפה האנגלית • מרתק

•••
מהי מטרת הקמת ארגון 'צבאות השם'?

ארגון צבאות ה' משמש לקירוב ילדי ישראל לתורה ומצוות, ולכן מיותר לציין שייסודו נעשה מתוך שיקול דעת רציני ביותר. ראשית כל: 'צבאות השם' איננו מונח מחודש: הוא מוזכר בתורה בקשר לגאולת ישראל ממצרים.
ברור שהמונח לא נאמר בקשר למלחמה גופנית. הכוונה היא ש'צבאות' אלה שהיו משועבדים לפני כן לפרעה השתחררו ונהפכו להיות 'צבאות השם' שיוכלו לעבוד את ה', ואותו בלבד. התורה אינה מהללת את המושג של 'מאבק', 'עריכת מלחמה' וכדומה. להיפך, 'דרכיה דרכי נועם ונתיבותיה שלום'. וכדברי חז"ל שהתורה ניתנה 'לעשות שלום בעולם', 'שלום' הוא 'כלי המחזיק ברכה', ועוד מאמרי רז"ל ברוח זו.
כשנוסד הארגון 'צבאות השם' נזהרתי מאוד מהשתמשות בביטויים ובמונחים צבאיים. רק מונחים המתאימים לרוח התורה. מונח כמו 'ריגול' שכבודו מזכיר במכתבו – לא השתמשנו בו. השאלה היא: היות שהלשון 'צבאות השם' נדמה לאחרים כמושג המדגיש רוח של לוחמה ומאבק – מדוע היו טעמים שהכריעו את החששות הללו?האם לא היו יכולים להשיג את אותה מטרה בדרכים אחרות?
דבר זה מביא אותנו לנקודת הבעיה.
עיקר הבעיה בזמננו, לפי דעתי, היא החיסרון ב'קבלת עול', לא רק 'עול מלכות שמים' אלא המושג הכללי של התבטלות בפני סמכות – כולל ההורים שבבית, המחנכים שבבית הספר.. הגעתי למסקנה שהדרך היחידה להחליף את מהלך המחשבה הזה היא על ידי מערכת של משמעת ומילוי פקודות שהם רגילים לה. ומערכת כזאת שהילדים עצמם ימצאו אותה קרובה לרוחם. אגב, זוהי גם הדרך לחנך ילדים שנולדו עם נטייה נפשית ללוחמה ומאבקים, לכוון נטייה זו לאפיק הנכון.
דבר זה מביא אותנו לנקודה נוספת, למרות שהמושג 'שלום' חשוב ביותר בתורה, מכל מקום נברא העולם באופן שיש בו תמיד מלחמה פנימית עם היצר הרע. בזוהר מובא שהמילה 'לחם' מובא מאותו השורש של 'מלחמה', ושזה רומז למלחמה התמידית בנפשו של אדם, אם יהיה זולל וסובא כבהמה או באופן נעלה יותר – שהגוף יהיה בריא ויוכל לעבוד את ה'.
זוהי המלחמה היחידה שצריכים ילדי 'צבאות השם' לנהל.. אני מקווה שהשורות האמורות לא רק שיבטלו את החששות שכבודו מעלה, אלא יכניסו את כבודו בין המחנכים הידועים הרבים והמנהיגים הרוחניים שהמליצו על התכנית של 'צבאות השם' בתור האמצעי המתאים להגיע אל המטרה בהצלחה.

Exit mobile version