חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

הרבי עונה: בפורים אפשר לשתות 'עד דלא ידע'?


לרגל חג הפורים הקרב ובא, מערכת 'לחלוחית גאולתית' מגישה את אחת משיחותיו של הרבי מלך המשיח אודות 'גזירת המשקה', ובה קובע הרבי בצורה נחרצת שה'גזירה' עומדת בתוקפה בחג הפורים, ובמילא אין לשתות יותר מרביעית 'לחיים' • ללקט של כל המידע על 'גזירת המשקה' לקריאת השיחה



יסודי הדבר שיגבילו עצמם
'ישנו כעת עדיין כפי שאני רואה כאן את ההנהגה, שנהיה חולשה במה שדובר כמה פעמים, ולא באופן שניתן להתווכח על זה, שעד ארבעים שנה מיכלי מעלי, ובמילא אפילו שמגיע להתוועדות ואפילו להתוועדות חסידותית, ואפילו התוועדות שקשורה עם גאולת הנשיא – של כ"ק מו"ח אדמו"ר, שגאולה זו, היא הרי גאולה של כל אחד ואחד מישראל מאתנו, בתוככי כלל ישראל שכל אחד ואחד הרי בשם ישראל יכונה.
ולכן יסודי הוא הדבר שיגבילו עצמם לא יותר מאשר שלוש כוסות וכל שלושת הכוסות יחד יהיו פחות מרביעית. כדי להישמר מכל העניינים שיש בזה. יוצא מן הכלל, אם מדובר אודות התוועדות שקשורה עם קידוש של שבת או של יו"ט, אזי הקידוש הוא ענין בפני עצמו, ולא נוגע לשלושת הכוסות. אני אומר זאת בפירוש, לא שאני אומר זאת בשבת ובמילא יגיעו ממקום אחר וירצו ללמוד פשטים.. אומרים זאת כעת שישנם כאלו שיעשו מיד אותיות החקיקה (=טייפ) מזה, ואחר כך זה יגיע לכל מקום שרק ירצו לשמוע, זה בפירוש בכל התוקף כפי שדובר מלכתחילה כך מדובר גם עכשיו.
לשתות אפילו פחות משלוש..
וכך גם על ימים הבאים, שעד ארבעים שנה אפשר לצאת ידי חובה עם שלוש אלו, ואם תימצי לומר אפילו פחות משלוש, וכפי שסופר קודם שבשעה שמיכאל דווארקין (הוא לא ידע שצריכים לקרוא לו ר' מיכאל), שמע את הבשורה הכי גדולה אודות הפעם הראשונה של חג הגאולה, ושמע זאת בלי הכנות, אמת היא שהוא החזיק 'סאדקע' [=סוג בקבוק 'משקה'] ביד, אבל לפה זה לא הגיע, הוא החזיק את ה'סאדקע', ורקד מסביב לדירתו של הנשיא, אבל לשתות לא שתה. וכאמור כמה פעמים, מתכוונים לענין כפשוטו בלי שום פשטים ובלי דרשות בזה ובלי שום רמזים, שלא יפרשו שאני צריך לומר כך והשומע צריך לעשות הפוך.
אני לא יודע באם אני צריך לומר זאת, היה מספיק שאחר יאמר זאת, לא על כל דבר קטן ועל כל דבר גדול שאין מי שיתעסק בזה, צריך אני להיות: הוא מעיר והוא פותח, והוא מחרף והוא אומר מוסר והוא מכה והוא אומר את כל הענינים. אבל מילא כשאין קטן יותר, (הרבי מלך המשיח חייך ואמר:) או כשאין גדול יותר, אהיה אני ה'קטן וגדול שם הוא' ואחזור על מה שדובר כמה שנים לפני כן, ומתכוונים לזה בנוגע לפועל ממש ולמטה מעשרה טפחים ולכל אחד ואחד.
ה'גזירה' חלה גם בשמחת תורה וגם פורים
בין בשבת ובין ביו"ט ובין בי"ב תמוז ובין י"ט כסלו ובין שמחת תורה ובין פורים, עם כל העניינים שאפשר להורות בהם היתר. החיוב של ד' כוסות של הסדר הוא דבר אחד, והחיוב של יין לקידוש והבדלה הוא עוד ענין, אבל מה שקשור עם התוועדות הוא ג' כוסות לכל היותר וכל השלוש יחד לכל היותר עניין של רביעית. וזהו לא עניין שרוצים לבטל תענוג אצל יהודים, רוצים לחזור על מה שאמר הרבי הנשיא באופן חריף ביותר שמשקה מצד עצמו הוא דבר מאוס, וכפי שכבר נדפס, רק שעם כל זאת לפעמים צריכים זאת כדי להסיר את הסירכא, מזה שיוסיפו על הג' כוסות הלוואי שלא תתווסף סירכא חדשה, אבל לעזור להסיר את הסירכות הכוס הרביעית בוודאי לא תעזור. ובפרט שהוא עוד 'מתברך בלבבו לאמר' שאף על פי שאמרו זאת ברבים שלא צריך לקחת יותר משלוש, הוא 'סאס סאפאזשניק', הוא יכול להראות את הקונץ שהוא לוקח ארבע וחמש ושש ושבע ושמונה… 'עד אשר חדל לספור' כיון שהוא מוטל כבר מתחת השולחן'.
שיחת הרבי מלך המשיח, י"ב תמוז תשכ"ה. שיחות קודש ה'תשכ"ה חלק ב'

Exit mobile version