חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

דיאלוג מפתיע: מה השם של הרבנית – חיה מושקא או מוסיא?

תשאלו היום כל ילד חסידי מה שמה של הרבנית הצדקנית, והוא יענה לכם: 'חיה מושקא'. אבל, מה שנראה כדבר פשוט, היה בכלל לא פשוט לכמה מקשנים מקצועיים. הגיעו הדברים עד כדי כך, שאחד החליט שהוא ישכנע את הרבי מלך המשיח שלרעייתו הרבנית הצדקנית היה בכלל שם אחר.. • לסיפור המלא ולתשובת הרבי
•••
תשאלו היום כל ילד חסידי מה שמה של הרבנית הצדקנית, והוא יענה לכם: 'חיה מושקא'. אבל, מה שנראה כדבר פשוט, היה בכלל לא פשוט לכמה מקשנים מקצועיים. הגיעו הדברים עד כדי כך, שאחד החליט שהוא ישכנע את הרבי מלך המשיח שלרעייתו הרבנית הצדקנית היה בכלל שם אחר..

וכך כתב השואל, במכתב שפורסם על ידו בעצמו. הוא החליט שהשם המקורי הוא דווקא 'מוסיא' (בו היתה חותמת הרבנית), אלא ששם החיבה הוא 'מושקא', כאשר 'השין בשם מושקא היא כמובן שמאלית, שאינו אלא כינוי חיבה של השם המקורי'. הוא מביא סימוכין ומקורות בלי סוף, מתפלפל על הגיית ה'סמך המודגשת הרגילה במדינת רוסיה, הממוצעת בין האותיות סמ"ם ושי"ן', ומגיע למסקנה שבעוד בשמות אחרים אפשר היה לקבל אות זו כשין ימנית או שמאלית, הרי בשם מוסיא 'לא נשארה אלא האפשרות השניה לכותבה בשין שמאלית כמובן'. כלומר: מוסקע.
וכך ענה לו הרבי שליט"א:

לכאורה מובן שאין להכריח אדם בנוגע לשמו (איך שיקרא את עצמו או יחתום). אפילו בשמות דתורה שבכתב – הרשות בידו (בתור שם שבוחר לעצמו) לשנות.

הבירור העיקרי בהנ"ל – הנהגתו במעשה ודהסובבים אותו (בנוכחותו).

מעולם לא שמעתי שיבטאו מוסקע (מלבד בכוונה דפחיתות, וזהו ראיה לסתור ולשלול המבטא הזה).
אך לאותו אחד היה קשה לקבל את התשובה של הרבי מלך המשיח, והוא המשיך להקשות לאחר קבלת המענה הברור: 'לא נתברר אל נכון אם הכוונה שהיו קוראים לה מושקא בשין ימנית', החזיר השואל, והמשיך בהצהרה: 'על פי הבירור אצל אלו שסבבוה, כמדומה שמעולם לא קראו לה 'מושקא' כי אם 'מוסיא', או 'מוסל' וכיוצא בזה. השם 'מושקא' מופיע רק באיגרות.. ומשם אין לדעת לכאורה אם השין היא ימנית או שמאלית'.

כתשובה נוספת לשאלה זו, הקיף הרבי את המילים 'כמדומה שמעולם לא קראו לה', וכתב:
1) מאמר חז”ל 'לא ראינו אינה ראיה' – והוא כותב יתרה מזו מעולם (הן בעבר והן בהווה)! 2) אני שמעתי קוראין כן.

Exit mobile version