חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

לרגל ה'יארצייט': עשר עובדות מעניינות על הרבנית חיה מושקא

היכן נולדה הרבנית ומי בחר את שמה? מה עשתה הרבנית בעת שאביה (הרבי הריי"צ) נאסר ונשלח לגלות? איזו עדות שלה גרמה להכרעה באחת הסוגיות הגדולות בדורנו? מה ביקשה הרבנית רגעים ספורים לפני שהשיבה את נשמתה הטהורה לבוראה? ואיזו תקופה החלה בקשר לזמן הגאולה מאז כ"ב שבט תשמ"ח? • עשר עובדות מעניינות על הרבנית חיה מושקא שניאורסאהן ע"ה, לרגל כ"ב שבט • לקריאה
•••

1. לידתה, סמוך לליובאוויטש. הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא שניאורסאהן נולדה ביום שבת קודש, כ"ה אדר תרס"א, בעיירה בבינוביטש, הסמוכה לעיירה ליובאוויטש אשר ברוסיה הלבנה.
2. הסבא בוחר את השם. באופן חריג, חיווה הרבי הרש"ב את דעתו על השם שצריכים לתת לבת שנולדה, ובמברק לבנו הרבי הריי"צ, כתב: 'אם עוד לא ניתן שם, תקרא בשם חיה מושקא שכן הוא הנכון לפי דעתי'.
3. סדרת מברקים. הרבי הרש"ב ששהה בחוץ לארץ, שיגר סדרת מברקים ומכתבים בשבוע הראשון ללידתה, בהם רמז לעתידה של הילדה, שנקראת על שם סבתו, אשת האדמו"ר ה'צמח צדק', בברכו: 'שתהיה אשה יראת ה' באמת, ותהיה בכל הפרטים כמו אמי זקנתי הצדקנית ז"ל, אשר שמה נקרא בה'..
4. ההודעה על המאסר. בעת מאסרו של הרבי הריי"צ, הייתה הרבנית זו שהעבירה את הידיעה על המאסר. היא חזרה מפגישה עם הרבי, שהיה אז חתנה, ולאחר שעלתה לבית וראתה את סוכני הבולשת, הציצה מהחלון ואמרה לרבי: יש לנו אורחים. בזכות הודעה מהירה זו, הצליח הרבי להזהיר את מזכיר הרבי ולהעלים מסמכים מחשידים, וכן התחיל מיד בפעולות ההצלה.
5. לצד אביה, בגלות. בג' תמוז תרפ"ז, כאשר הרבי הריי"צ הוגלה לקסטרמה – הוא לקח איתו את בתו, הרבנית חיה מושקא. היא שהתה עמו עד השחרור, והיא שטלפנה לבית הרבי בלנינגרד את בשורת הגאולה.
6. השידוך והחתונה. השידוך של הרבי והרבנית החל בקיץ תרפ"ג. בו' כסלו תרפ"ט נערכו קישורי התנאים בעיר ריגא, וביום י"ד כסלו תרפ"ט נישאה הרבנית לרבי בישיבת 'תומכי תמימים' בווארשה.
7. העדות המכריעה. במהלך משפט הספרים, נשאלה הרבנית 'למי היו שייכים הספרים בספרייה'? הרבנית השיבה: זה היה שייך לחסידים, מאחר שאבי היה שייך לחסידים. מאוחר יותר אמר הרבי שליט"א בשיחה, כי לעדות זו הייתה משקל מכריע בפסק של השופט כי הספרייה שייכת לאגודת חסידי חב"ד.
8. מסירות נפש עבור החסידים. יומיים בטרם הסתלקותה, ביקש רופאה האישי לקיים אסיפת רופאים כדי להחליט על דרכי הטיפול. למרות מצבה הרפואי הקשה, הרבנית ביקשה לדחות את האסיפה ביממה, כדי שלא להפריע ל'יחידות כללית' שנקבעה לאותו יום. באסיפה שנדחתה, החליטו הרופאים להבהילה לבית הרפואה, אך זה היה מאוחר מידי, והיא הסתלקה שעות ספורות לאחר בואה לבית הרפואה.
9. כוס מים לפני ההסתלקות. מסופר על כמה מהרבניות של ליובאוויטש שלפני הסתלקותן ביקשו כוס מים לשתיה. גם הרבנית ביקשה כוס מים, בירכה 'שהכל' ושתתה את המים, ולאחר רגעים ספורים – הסתלקה.
10. התחלת תקופה חדשה בנשיאות. הרבי מלך המשיח ציין שבכ"ב שבט תשמ"ח, יום הסתלקותה של הרבנית – החלה תקופה חדשה בנשיאותו של נשיא דורנו, 'שאוחזים כבר בסיום עבודת כל הבירורים, ואף כבר 'צחצחו את הכפתורים' וכו', וצריכים רק להיות מוכנים לקבלת משיח צדקנו'.

Exit mobile version