חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

תגלית נדירה: נחשף הציור העתיק שמיוחס ל'צמח צדק' בצבע

אנו גאים לחשוף בבמה מכובדת זו של אתר 'לחלוחית גאולתית' בפרסום ראשוני ובחשיפה בלעדית, את אחת התגליות הנדירות ביותר – ציור מקורי עתיק ומדהים ביופיו בצבע מלא של הוד כבוד קדושת הרבי ה'צמח צדק' • הציור הינו כבן 130 שנה, וככל הנראה צוייר על ידי אומן גוי בערוב ימיו של הרבי 'הצמח צדק' • ציור נדיר זה נושא את הכיתוב 'הא לכם תמונה אמיתית של אדמו"ר הרב הצדיק ר' מנחם מענדיל זצ"ל מליבאוויץ" לכתבה המלאה

•••

אנו גאים לחשוף בבמה מכובדת זו של אתר 'לחלוחית גאולתית', את אחת התגליות הנדירות ביותר – ציור מקורי עתיק ומדהים ביופיו בצבע מלא של הוד כבוד קדושת הרבי ה'צמח צדק'. הציור הינו כבן 130 שנה, וככל הנראה צוייר על ידי אומן גוי בערוב ימיו של הרבי 'הצמח צדק'.
ציור זה עבר בירושה בענף ממשפחת הצמח צדק והיה שמור במשך שנים רבות בעזבונה של גברת הינדה גורביץ ז"ל, שעלתה עם זה ארצה בשנת 1905 במסגרת 'החלוצים' יחד עם הוריה. בנוסף להיותה של הינדא גורביץ נינת הרבי האמצעי, דודתה (אחות אמא) הייתה כלתו של ה'צמח צדק'. אשת הרה"ק ר' ישראל נוח מניעז'ין. (כידוע בניו הנשואים של ה'צמח צדק' התגוררו עימו בביתו בליובאוויטש)
מעניין לראות כי ציור נדיר זה נושא את הכיתוב 'הא לכם תמונה אמיתית של אדמו"ר הרב הצדיק ר' מנחם מענדיל זצ"ל מליבאוויץ". מסגנון ניסוח יחודי זה ניתן להבין שהצייר מבקש להדגיש ולהבהיר שדווקא ציור זה הוא הכי נכון ומדוייק מכל שאר הציורים שהתפרסמו גם הם באותה תקופה.
מסופר ש'הצמח צדק' ראה את הציור הראשון והעיר שהצייר טעה בכמה דברים:
א) הצייר הגוי צייר את בגדו העליון של 'הצמח צדק' באופן ששפתו השמאלית מונחת על זו הימנית – כפי שנוהגים אינם יהודים, שכן אצל היהודים, להבדיל, מקפידים להיפך, שצד ימין של הבגד העליון מונח וגובר על צדו השמאלי.
ב) בתמונה נראה 'הצמח צדק' מחזיק ספר. אך בעוד וספרי-קודש נכתבים ונקראים מימין לשמאל, וכך הם נפתחים – מימין, הרי שהצייר הגוי צייר את הספר כאילו זהו אחד מספרי הגויים, להבדיל, הנפתחים משמאל.
ולכן אפשר לשער שהכוונה בעדות הכתובה על 'תמונה אמיתית' כלומר תמונה שכך ראוי באמת לצייר איש צדיק כמו 'הצמח צדק' עם תיקונים של בגד לבוש ימין על שמאל וכן ספר הנפתח מימין לשמאל מה שאין כן בציור הראשון שהתפרסם אף הוא באותה תקופה.
קל להבחין שחלק מהאותיות נכתבו ב'כתב אדמו"ר הזקן' וניתן להסיק מכך שהכותב (שכנראה אינו הצייר) הינו חסיד ירא שמים שדבריו נאמנים.
חשוב מאוד לדעת שציור זה היה בחזקתם של אנשים שעוד זכו להכיר את הרבי 'הצמח צדק' ובני משפחתו ולכן ייקרו ושמרו עליו כבבת עיניהם במשך דורות ואף העלהו עימם ארצה וכבר אז דאגו למסגרו ולשומרו מכל משמר. כאמור ציור מקורי זה נשמר בחיק המשפחה כמאה ושלושים שנה, ולפי גרסה העוברת במסורת המשפחתי מקובל שציור זה צויר עוד בימי חייו של 'הצמח צדק'.

Exit mobile version