חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

מכתב נדיר: הרבי דואג למצבו של אחיו ישראל אריה לייב


'ברצוני לעשות בזה ככל יכולתי': עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש מכתב נדיר שכתב הרבי מלך המשיח, שבועות ספורים אחרי פטירת אחיו ר' ישראל אריה לייב ע"ה, בו מודה הרבי למי שהתעסק בהטסת הארון מאנגליה לקבורה בארץ ישראל, ומבקש לעזור ולסייע לגיסתו וביתה שנותרו ללא בעל ואב • 'כפי שמבין אני, הנה אחי ע"ה היה חולה זה כמה פעמים, ותמיה גדולה בעיני על שהעלימו זה ממני במשך כל העת' • לצילום וקריאת המכתב
•••
'ברצוני לעשות בזה ככל יכולתי': עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש מכתב נדיר שכתב הרבי מלך המשיח, שבועות ספורים אחרי פטירת אחיו ר' ישראל אריה לייב ע"ה, בו מודה הרבי למי שהתעסק בהטסת הארון מאנגליה לקבורה בארץ ישראל, ומבקש לעזור ולסייע לגיסתו וביתה שנותרו ללא בעל ואב.
לקריאת המכתב:

ב"ה, ד' סיון ה'תשי"ב

ברוקלין, נ.י.
שלום וברכה:
בתודה רבה קבלתי מכתבך מ-20/5 והקודם לו. רציתי לענות תיכף למכתבך הראשון, אבל לא ידעתי את כתבתך הרשומה עתה במכתבך השני. תשואות חן חן לך על כל מה שעשית ופעלת בשביל גיסתי ובתה תחיינה, ועל כל השתדלותך בסידור העברת הארון וההלוויה.
צדקת במכתבך, שנצטערתי על שלא עלה הדבר להעביר את הארון במטוס אל-על, כיון שאז היתה היכולת ללוות את הארון על ידי אחד ממכיריו של אחי ע"ה, הוא מר משה שליט"א גוראריה. אבל לאידך גיסא, אין אני מאשים אותך בזה, כי בטוח הייתי ובטוח הנני אשר עשיתם כל מה שבידכם לסדר הענינים באופן היותר טוב. ואחרי כל זה, הנה לגבי הצער מהענין גופא, מהאסון הנורא – והפתאומי, על כל פנים בשבילי – אין צער זה תופס מקום כל כך.
כפי שמבין אני, הנה אחי ע"ה היה חולה זה כמה פעמים, ותמיה גדולה בעיני על שהעלימו זה ממני במשך כל העת. לא רציתי לכתוב על דרך זה לגינא [=אשתו של המנוח] תחיה כדי שלא לצערה, ופן ואולי תחשוב שאילו היתה מודיעה לי על דרך זה אולי היה שינוי במהלך הדברים. ומטעם זה הנה גם כן קשה לי לשאול אותה לפרטי מהלך מחלתו, מהותה וכו'. ואם יש לך ידיעה בזה אבקשך לכתוב לי כל הפרטים האפשריים, ותודתי נתונה לך מראש.
•••
•••
ועתה אבוא לעיקר הענינים, כי הרי עתה לראשונה ובעיקר צריך לעשות כל האפשר כדי להקל על גינא ודליא [= ביתו של המנוח] תחיינה את המעבר מאופן החיים שלפנים להחיים עתה, ולתת להם היכולת והאמצעים לסדר את חייהן באופן היותר טוב.
מובן מעצמו, שברצוני לעשות בזה ככל יכולתי, אבל חסרות לי כל הידיעות במה רצונן ומה בדעתן לעשות. כן איני יודע ברור האפשריות אשר בידיהן, אם יש לגינא הרשות להשתמש במקצוע שלה במדינתה עתה, או שמחפשת היא דרכים אחרים וכו' וכו'. שאלתי על דרך זה את גינא עצמה, אבל כנזכר לעיל, כיון שמעולם לא ראתה ואינה מכירה אותי, כתבתי שאלתי גם כן בקיצור, מאי רצוני לנגוע, מבלי משים, באיזו נקודה וענין בלתי רצוי, ואינני יודע איך יהיה המענה שלה אלי.
כפי שרואה אני ממכתבך, וכן הבינותי ממכתב שארת בשרי שיינדל תחיה ינובסקי, היית מידידיו של אחי ע"ה והנך מידידיה של גינא תחיה. ואולי גם בזה תוכל לפרט לי המצב ולכתוב איזו הצעות מתאימות לה לפי תנאי המקום והזמן. כללות הצעתי היתה שדליא תמשיך בחינוכה וגינא תוכל לנצל את כשרונותיה במקצוע שלה, אבל כנזכר לעיל אין זו אלא הצעה קודם ידיעתי רצונן ותנאי המקום.
רואה אני ממכתבך שלמותר להביע לך את תודתי בעד כל מה שעשית ועושה גם עתה בשביל גיסתי ובתה שתחיה, ובטוח אני שגם להבא תעשה בזה ככל יכלתך להקל מעליהן סבל המאורע, ולסייע בידן להסתגל לחיים עתה. בתודה רבה על כל הנזכר לעיל ובברכת החג, אחכה למכתבך. 

בכבוד ובברכה.

Exit mobile version