חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

יהודים, תלחצו על המתג • הכנה לג' תמוז עם הרב גרין

כהכנה לג' תמוז, צוות אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש מאמר מעורר של הרב יקותיאל ע"ה גרין, ששימש כמשפיע אנ"ש בכפר חב"ד, בעניין חשיבות ההתקשרות לרבי מלך המשיח • מה ענה הרבי שליט"א לקבוצת סטודנטים צעירים על שאלתם 'מהו רבי'? ומה הסביר הרבי הרש"ב לרב של פולטבה, בעיצומה של התוועדות 'פנימית'? • לקריאה
•••
היות ואנו נמצאים בחודש תמוז – חודש הגאולה וחודש של חיזוק ההתקשרות לרבותינו נשיאינו בכלל ולרבי בפרט, נעמוד על עניין מסוים בדברי הרבי:
במאמר האחרון שהרבי הגיה לעת עתה וחילקו לחסידים 'ואתה תצוה' [הערת המערכת: לאחר מכן הגיה הרבי שליט"א עוד ארבעה מאמרי חסידות בשנת תשנ"ג], מביא הרבי את ביאור הרבי הריי"צ שב'ואתה תצוה' שני פירושים. 1] 'ואתה תצוה' – אתה, משה, תצווה – תחבר את בני ישראל עם הקדוש ברוך הוא. 2] שמשה יחבר את בני ישראל בינם לבין עצמם.
בעצם, שני הפירושים הם שני שלבים. לאחר שבני ישראל יתאחדו בינם לבין עצמם, זוהי הדרך לכך שבני ישראל יתאחדו עם הקדוש ברוך הוא.
בכלל, ההוראה הזו לחבר את בני ישראל בינם לבין עצמם מתקיימת על ידי התוועדות חסידית. וזה מה שכל הרביים דרשו מהחסידים, שמלבד ההתוועדויות הרגילות בהן הרבי מתוועד עם החסידים, על החסידים להתוועד בינם לבין עצמם, ומטרת ההתוועדות היא שהחסידים יתחזקו בלימוד החסידות ובהנהגה חסידית.
על דרך הצחות ניתן לומר, שכאשר הקדוש ברוך הוא מבקש ממשה לחבר את בני ישראל עם הקדוש ברוך הוא, זה על דרך החיבור של התורה עם פנימיות התורה. באופן כללי, התורה נקראת 'תורה אור', ופנימיות התורה זהו 'אור אין סוף'. זאת ניתן לראות בכל פרק 'תניא' איך שאדמו"ר הזקן מדבר על 'אור אין סוף', ובכל מאמר ושיחה של הרביים ניתן לראות שמדברים על 'אור אין סוף ברוך הוא', והרבי מצווה עלינו לחבר את לימוד התורה עם 'אור אין סוף'.
בשנת תש"כ נכנסה אל הרבי ליחידות קבוצת סטודנטים ושאלו את הרבי שתי שאלות. א] מה היה ענינו של הבעל שם טוב? ב] מהו תפקידו של הרבי. על שאלות אלו ענה הרבי לסטודנטים שהוא ימשול להם משל, וכך אמר הרבי: בכל מדינה יש תחנת כוח שהיא מספקת את החשמל עבור כל תושבי אותו אזור, ובכל בית יש מנורה שמחוברת על ידי כבלים אל הספק המרכזי. כמו כן בכל בית קיים המתג שמפעיל את החשמל ומחבר אל תחנת הכוח.
הבעל שם טוב גילה – הסביר הרבי – אשר לכל יהודי, מבלי הבט על מצבו הרוחני, יש מתג אשר בלחיצה עליו יכול להתחבר על ידי הכבלים אל התחת הכוח, אל הספק המרכזי, ולקבל משם אור, אבל על היהודי למצוא את המתג וללחוץ עליו.
ותפקיד הרבי הוא למצוא את המתג ולסייע לכל יהודי להתחבר אל תחנת הכוח. היינו, שהבעל שם טוב אומר ליהודי: עליך מוטלת העבודה למצוא את המתג ולהתחבר אל המקור, והרבי עוזר לכל יהודי למצוא את המתג ולהתחבר אל תחנת הכוח – הקדוש ברוך הוא.
ובאשר לנו, מוטלת חובה להתחבר לרבי לא רק על ידי לימוד שיחותיו ומאמריו הקדושים של הרבי, אלא גם ללכת באורחותיו, שהרי על ידי החסידים של הרבי אפשר לדעת מיהו הרבי, כמאמר המשנה: 'מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע'.
היינו, שעל ידי התלמידים ניתן לראות את המהות של הרב, ואצל הרבי ניתן לראות חסידים שיושבים בישיבות, לומדים בקבוצה, בכולל, ומצד שני רואים את השלוחים של הרבי שעוסקים בהפצת המעיינות – מקימים מוסדות חינוך שעל ידי זה הם מקרבים את בני ישראל לקדוש ברוך הוא. דברים אלו מראים על מהותו של הרבי.
ידוע הסיפור שסיפר הרבי הרש"ב, שפעם הוא התוועד 'התוועדות פנימית' עם הרב של פולטובה ובמהלך ההתוועדות הם דנו על הנושא 'מיהו חסיד'. הרב של פולטובה אמר שחסיד הוא זה שקשור אל הרבי. ענה לו הרבי הרש"ב שחסיד שהוא רק קשור אל הרבי הוא חסיד חלש, וחסיד אמיתי הוא מי שמסור ונתון לפעולותיו של הרבי.
וזהו המבואר במאמר שתפקידו של משה שבדור הוא לחבר בין החסידים עצמם ובין לימוד התורה ולימוד פנימיות התורה, וגם בחסיד עצמו – לחבר בין הנשמה המלובשת בגוף לשורש הנשמה שלא התלבשה בגוף. וכל זה על פי שיטתו של הרבי, לעזור למצוא את המתג לסייע ליהודי להתקרב, לסייע לחסיד להתאחד ולא להסתפק בידיעה.
ויהי רצון שעל ידי זה שנסייע בחיבור בנשמה שלנו עצמה, בחיבור בין החסידים ובחיבור בין בני ישראל והקדוש ברוך הוא ובחיבור בין נגלה דתורה לפנימיות התורה, נזכה לחיבור האמיתי בחתונת הקדוש ברוך הוא וכנסת ישראל בגאולה האמיתית והשלימה.

Exit mobile version