חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

סערת הגניזה של 'מגילות ים המלח': כיצד התייחס הרבי? • מעניין


'מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית'לפני כשבעים שנה פרצה סערה גדולה סביב נכונות גרסת התנ"ך המקובלת. היו אלו 'המגילות הגנוזות' שנתנו גוון שונה על התנ"ך, והסערה הפכה למערבולת סבוכה. 'המגילות הגנוזות' התגלו בין השנים תש"ז-תשט"ז, במערות קומראן שבהרי מדבר יהודה. גילוי המגילות היכה בתדהמה את ההיסטוריונים, שכן היו בהן ממצאים ארכיאולוגיים מהחשובים שנמצאו בארץ הקודש. החוקרים מייחסים חשיבות היסטורית ודתית למגילות אלו אשר נכתבו לפני כאלפיים שנה, בזמן בית המקדש  אנו מגישים כתבה מרתקת על יחסו של הרבי מלך המשיח לנכונות גריסת המגילות • לסיפור המלא

•••


'המסורה'. כך מכונה המסורת של התנ"ך שנמסרה מדור לדור עם הניקוד והטעמים, חלוקת הפרשיות ועוד. 'המסורה' נבנתה במשך שנים ארוכות על ידי גדולי הרבנים והחכמים כבר בתקופת הגאונים, ומאז דבק עם ישראל ב'מסורה' זו.

לפני כשבעים שנה פרצה סערה גדולה סביב נכונות גרסת התנ"ך המקובלת. היו אלו 'המגילות הגנוזות' שנתנו גוון שונה על התנ"ך, והסערה הפכה למערבולת סבוכה. 'המגילות הגנוזות' ידועות גם בשם: 'מגילות ים המלח', 'מגילות מדבר יהודה' ו'מגילות קומראן'. מגילות אלו התגלו בין השנים תש"ז-תשט"ז, במערות קומראן שבהרי מדבר יהודה ובמקומות נוספים באזורים אלו. 

גילוי המגילות היכה בתדהמה את חוקרי הארכיאולוגיה וההיסטוריונים, שכן היו בהן ממצאים ארכיאולוגיים מהחשובים שנמצאו בארץ הקודש. החוקרים מייחסים חשיבות היסטורית ודתית למגילות אלו אשר נכתבו לפני כאלפיים שנה, בזמן בית המקדש, והן בין הכתבים העתיקים ביותר בלשון הקודש שנמצאו בארץ ישראל. רוב מגילות אלו עשויות קלף ואחרות מנייר המיוצר מצמח הפפירוס. המגילות ברובן נשמרו היטב בגין מזג האוויר היבש השורר באיזור ים המלח. חלקן הגדול כתובות בלשון הקודש וחלק אחר בארמית וביוונית. 

המגילות נמצאו ב-11 מערות מוסתרות בקרבת שרידי הישוב קומראן. בחלק ממערות אלו, חצובים מעין מדפים, מה שהביא את החוקרים להעריך כי מערות אלו שימשו כספריות קבע. בין המגילות נמצא העתק של ספר ישעיהו ועוד קטעים רבים הקשורים לתנ"ך, כלומר, העתקות מהתנ"ך.

התעלומה הגדולה האופפת את 'המגילות הגנוזות' היא מי כתב אותן? היו שטענו שאלו כת האיסיים, חברי כת שחיו באזור ים המלח. אחרים טוענים שכוהנים צדוקים כתבו זאת. במשך השנים אף הועלתה תיאוריה כי המגילות שייכות לספריית בית המקדש השני. מאידך גיסא, חוקרים נוצרים מנסים לשייך את המגילות לאנשי דתם. 

פרופסור יחזקאל קוטשר תמה על התיאוריות השונות שמנסות לומר כי מגילות אלו עתיקות ביותר, ומצביע על כך שבמגילת ישעיהו שנמצאה בין מגילות אלו, הכתיבה אינה עתיקה אלא ההיפך נראית כעממית ולא כהעתקה מקצועית מדוייקת, וכתיבה עממית זו נועדה לשימוש הציבור הרחב. בין היתר מסתמך בקביעתו על כתיבה בכתיב מלא ובשימוש נרחב במילים ארמיות בהן משולבות גם שפות אחרות.


בשנים בהן התגלו 'המגילות הגנוזות', היו כבר מי שניסו לומר שהנה נמצאו קטעי תנ"ך עתיקים יותר מכל עותק הנמצא כעת בידינו, ואולי עתיק יותר מתקופת 'המסורה', ואשר על כן יש לתקן את הנוסח המצוי בידינו לפי קטעי המגילות שנמצאו.

הרב שלמה יוסף ע"ה זווין כתב על כך לרבי מלך המשיח, וקיבל מענה קצר אך פסקני ביותר (ספר 'אגרות קודש' חלק י"א, אגרת ג'תה): 'בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי לא היה עיתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)'.

בספר 'ליקוטי שיחות' (חלק כ"ו עמוד 203) מובאת התבטאות נוספת בנידון: 'בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מענייני התנ"ך ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה'גניזות', למרות שהם נראים כ'עדות ראיה' הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה'גניזות' האם מ'גדולי החכמים' או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד משה רבינו, זה דבר ברור שזו אמת'.
Exit mobile version