חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

על מה התווכח הרוגצ'ובי בעת שחלה עם הרבי הריי"צ?


הרבי והגאון בדיון סוער – 'עפו שם מקורות בירושלמי, 'ירו' תוספות וכל אחד נשאר בשלו': כאשר חלה הגאון הרוגצ'ובי בחודש אלול תרצ"ב ונסע לדרוש ברופאים בריגה על מנת להתרפא, הגיע הרבי הריי"צ לבקרו, במהלך הביקור, ולמרות מחלתו, נשא ונתן הגאון בדברי תורה, כאשר הרבי מפציר בחולה שעל פי דין תורה עליו להקשיב לרופאים, לנוח ולא להתאמץ • מה כתב הרוגוצ'ובר לרבי הרש"ב? וכיצד הגידר הגדיר הרבי את חידושי הרוגוצ'ובר?  לסיפור המלא

•••


הרב יוסף ע"ה רוזין, המכונה 'הגאון מרוגצ'וב', (תרי"ח-תרצ"ו), היה אחד מגדולי הרבנים של העם היהודי, כיהן כרבה של העיר דווינסק שבלטביה, חיבר את ספרי 'צפנת פענח' על הרמב"ם, כתב יותר מ-50,000 תשובות תורניות והיה נערץ על גדולי רבני דורו.

הגאון מרוגצ'וב נולד למשפחה חב"דית וזכה להיכנס ליחידות אצל הרבי ה'צמח צדק' בהיותו בן שלוש, ולקבל את ברכתו. כעבור שנים אף זכה להיות בקשר עם שלושה אדמו"רי חב"ד נוספים, הרבי הרש"ב, הרבי הריי"צ והרבי מלך המשיח (על אף היותו חסיד חב"ד קאפוסט)הרוגצ'ובער נודע בכל מרחבי תבל כאחד הגאונים המיוחדים שקמו לעם היהודי מאז ומעולם. חידושיו מבריקים ומסעירים, דמותו אפופת מסתורין.


הרבי שליט"א כתב על שיטתו המיוחדת בתורה את הדברים הבאים: 'ובאמת אין התואר 'חידושים' הולמם ומכילם, כי חידושיו הם שלא בערך למעלה ממובן הרגיל של מילת 'חידוש'. ובסגנון המונחים בתורת החסידות, מלאים הם אור הממלא את הכלי, ועוד כהנה וכהנה אשר לא יכילנו הכלי ומקיף עליו מלמעלה' (אגרת ח'תתקכ"ט בספר 'אגרות קודש').


כאשר חלה הגאון בחודש אלול תרצ"ב ונסע לדרוש ברופאים בריגה על מנת להתרפא, הגיע הרבי הריי"צ לבקרו. במהלך הביקור, ולמרות מחלתו, נשא ונתן הגאון בדברי תורה, כאשר הרבי מפציר בחולה שעל פי דין תורה עליו להקשיב לרופאים, לנוח ולא להתאמץ.



כך מדווח עיתון יהודי באותם ימים בשם 'באטאג' על המפגש ביניהם: 'הגאון קיבל את האורחים החשובים בצורה ידידותית מאוד; ביקש מהם לשבת והמשיך לדרוש. הרבי מליובאוויטש הוכיח, מן התורה, כי מאחר שהרופא ציווה שצריכים לנוח, יש לציית לו. אך הרוגצ'ובי ענה לליובאוויטשער שבאמצעות הלימוד הוא נח. 

הליובאוויטשער מצידו המשיך להראות שאמנם הוא מבין אותו היטב שבמובן הרוחני הוא נח, אך למעשה הוא מתאמץ.. אחרי מאמץ רב, הצליחו לשכנע את הגאון לשכב, אבל בעודו שוכב במיטה, הרבי והגאון דנו בשאלה מהי מנוחה. שעה נמשך הדיון. עפו שם מקורות בירושלמי, 'ירו' תוספות וכל אחד נשאר בשלו. בקושי הצליחה הרבנית להפריד בין ה'צדדים הנאבקים' ולאפשר לגאון לנוח קצת'..


הדיווח בעיתון באטאג על ביקורו של הרבי הריי"צ אצל הרוגצ'ובי


עמוד השער של העיתון 'היינט' המדווח על נסיעתו של הגאון להתרפא


לוויית הגאון בשערי בית העלמין בדווינסק


מכתב מהרוגצ'ובי אל הרבי הרש"ב

Exit mobile version