חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

יהדות ונצרות: מתאים להשתתף בויכוח ודיבייט? • הסבר ברור

'פירצה גדולה': אנו מגישים לקהל גולשי אתר 'לחלוחית גאולתית' מענה מיוחד ומנומק של הרבי מלך המשיח, לגה"ח הרב עדין אבן ישראל ('שטיינזלץ') ע"ה, בו מסביר הרבי האם מתאים ונכון להשתתף בויכוח ודיבייט בנושא היהדות ולהבדיל דתות אחרות כגון הנצרות • 'אפילו באם היתה תועלת מפגישות וויכוחים אלו, על אחת כמה וכמה שעד עתה לא ראיתי ולא מצאתי אף אחד או אחת שנתקרבו על ידי זה יותר לעניני יהדות תורתנו ומצוותיה'  אגרת ט'תשלג בספר 'אגרות קודש' חלק כ"ו עמוד פז • למכתב המלא

•••

 ☚ אמת כובשת: ראיון נדיר ולא שגרתי עם הרב עדין אבן ישראל – שטיינזלץ 

אנו מגישים לקהל גולשי אתר 'לחלוחית גאולתית' מענה מיוחד ומנומק של הרבי מלך המשיח, לגה"ח הרב עדין אבן ישראל ('שטיינזלץ') ע"ה, בו מסביר הרבי האם מתאים ונכון להשתתף בויכוח ודיבייט בנושא היהדות ולהבדיל דתות אחרות כגון הנצרות.

למכתב המלא:

ברוך השם, כ"ד אדר א', ה'תש"ל 

ברוקלין, ניו יורק

הוותיק וחסיד איש ירא אלוקים נושא ונותן עוסק בצרכי ציבור – הרב עדין שיחי' שטיינזלץ

שלום וברכה!

תשואות חן על הדו"ח – אף כי בקיצור נמרץ – ממסירת הפרישת שלום בראשי פרקים ממני ומביקורו כאן בכלל. ובטח במשך הזמן יודיע ממסירת מאמרו של ה'צמח צדק' ואודות ההחלטה הסופית בנוגע לימודי החוג בעתיד, כיוון שהיה לכבוד תורתו איזו חששות וספיקות בזה.

לשאלתו אודות ההשתתפות בויכוח או בחילופי דברים בנוגע לנצרות וכולי, הנה בהביא בחשבון בלבול המוחות וטשטוש המבהיל של כל הערכים בתקופתנו זו, דעתי בשלילה מוחלטת. ונימוקי עמי, שאפילו אם תמצא לומר שהשתתפותו בפגישה זו אין בה חשש כלל מאיזה צד וענין שיהיה, הרי בכל כגון דא אין נוגע כל כך כוונת המשתתפים בהפגישה, ועל אחת כמה וכמה שאין נוגע כוונת המרצה, כי אם תגובת הציבור, כולל לא רק הנוכחים בהפגישה, כי אם הציבור שישמע אודות הפגישה, תגובה מידית.

וכפי שראו בפועל גם בארצות הברית, וסדנא דארעא חד הוא, שכדאי ונכון לסדר פגישות כאלו, ובלשון דניאל 'יתבררו ויתלבנו ויצרפו הדברים' גו' (מבלי לשים לב כלל וכלל להמשך הכתוב 'והרשיעו רשעים ולא יבינו כל רשעים והמשכילים יבינו', ודי למבין). 

ותוצאה מידית מזה יהיה שכל אחד ואחד יחשוב שראוי הוא לאותה איצטלא להתבונן בענינים כאלה ולדון בהם וגם להחליט, הרי פתח פתוח הוא, ולא רק פתח אלא פירצה גדולה, פירצה תרתי משמע. אשר נוסף על העוסק בענינים אלה שהוא עובר על לאו מפורש מן התורה (רמב"ם הלכות עבודה זרה, פרק ב' הלכה ב'), הרי כפי שראיתי ונוכחתי עסק זה בספרים ובהענינים וכו' מביאה לבלבול הדיעות, ועד שמתוך העדר הידיעה באים לדיעות כוזבות ונפסדות ועד לדיעות של היפך האמונה, ולא חלה ולא מרגיש שלא רק שסר מן הדרך, אלא וסרתם וגו'.

 ☚ 'המשיח האמיתי': צפו כיצד הגיב הרבי למיסיונר נוצרי 

הכתוב לעיל בתוקפו הוא אפילו באם היתה תועלת מפגישות וויכוחים אלו, על אחת כמה וכמה שעד עתה לא ראיתי ולא מצאתי אף אחד או אחת שנתקרבו על ידי זה יותר לעניני יהדות תורתנו ומצוותיה, ועיין שם ברמב"ם הלכה ג'.

בודאי לדכוותיה למותר להדגיש, אשר כיון שהמדובר הוא בנוגע לענין דאורייתא, ומג' דברים דיהרג ואל יעבור וכו', אפילו באם רק היה אביזרייהו וספק וכו' הרי זה לחומרא, על אחת כמה וכמה שראו במוחש מתוצאות הפגישות שעברו ויצאו מגדר ספק.

להקל על כבוד תורתו העדר ההשתתפות בהאמור, להוי ידוע, ובודאי גם בלאו הכי ידוע, שלמרות כל ההצהרות שאין כוונת הפגישות להסתה וכולי. המציאות היא דוקא להיפך, אשר רובם של המארגנים פגישות אלו אין מטרתם למצוא האמת, כי כוונות צדדיות ולפעמים גם הפכיות לאמת, אלא שאין לדבר ולהאריך בנקודה שאינה במעלתן של ישראל.

המורם מכל האמור, שבאם רק ביכולתו למנוע גם אחרים מהשתתפות בפגישות אלו, ופשיטא בנוגע לעצמו, מה טוב לבטל פגישות האמורות בכלל, ותבוא עליו ברכה וזכות הרבים תלוי בו. וכנזכר לעיל זהו ענין הנוגע בעיקרי האמונה. מהנזכר לעיל מובן גם כן יחסי בנוגע להשתתפות במכתבי עתים וירחונים שמטרתן פגישות כהנזכר לעיל.

ולקושייא הידועה, מה יעשו נבוכי דורנו באם ישמעו רק טענות עובדי עבודה זרה ולא יישמע קולם של שלומי אמוני ישראל, המענה הוא פשוט: לזה אין צורך בויכוחים ופגישות, ובפרט פגישות עם כאלו שספק אם מותר על פי דין תורתנו להסתכל בפניהם; כי אם לערוך הרצאות, או בסגנון שלומי אמוני ישראל לדבר בעיקרי אמונתנו יסודותיי ופרטיה ולבארם באר היטב ובתוקף המתאים לתורתנו, שהיא תורת אמת ותורת חיים, שלא ליבוש ממני המלעיגים (עיין טור ושולחן ערוך אורח חיים ריש סימן א'), ודברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב ופועלים פעולתם, אלא שלא יבלבלו את השומע בהקדמות בלתי נכונות אפילו על מנת להפריכן.

 ☚ סיפור מפתיע: הנערה האבודה בת 'המלך בשדה' שניצלה ממיסיון הנצרות 

ויהי רצון שינצל כשרונותיו וידיעותיו וכולי באופן הטוב האמיתי, טוב לשמים וטוב לבריות גם יחד, חדור אור וחיות חסידותיים, שנקרא עץ החיים שאין שם תערובת רע חס ושלום (עיין אגרת הקודש סימן כ"ו), ניצול כוחותיו במילואם ומתוך שמחה וטוב לב.

בברכה להצלחה ולבשורות טובות בכל האמור.

נ.ב. כיון שבשבוע הבא עלינו לטובה יבוא לביקור בארץ הקודש תיבנה ותיכונן הפרופסור זאב שיחי' גרין, מה טוב אם יפגשו וישוחחו, ואולי גם נכון שישתתף בשיעור להמדענים שכבוד תורתו נותן. ויוכל להתקשר עם הד"ר גרין על ידי הרש"י שיי זוין שידע כתבתו.

Exit mobile version