חב"ד לייב | מרכז התוכן העדכני של חבד ברשת

לגלות את הקץ? צריך 'אתכפיא' • מכתב נדיר מהרבנית פריידא

מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה מכתב נדיר של הרבנית פריידא – בת רבינו הזקן, לאחיה הרבי האמצעי, על חשיבות ה'אתכפיא' בכדי להביא את הגאולה, והדרך להגיע להשתחוויה פנימית לאלוקות, על ידי ההתבוננות בגדולת השם שתביא לאהבתו ויראתו • 'מה שכתבת אלי שרציתי לגלות את הקץ, לא כן אחי אהובי, כי איך אפשר לגלות הקץ כל זמן שאין עדיין התחלה.. הכלל הוא שצריך לצאת מעצמו ולהניח את עצמו, לגמרי לא לרצות, מאחר שההתחכמות שלנו הכל זה הבל ושטות גמור, רק לעשות הכנה אחת ל'אתכפייא', כי גם ה'אתכפייא' לא מגיעה בקלות, וזוהי ההתחלה – רק התחלת וראשית העבודה והשינוי, כיצד אנו יכולים לגלות את הקץ' לקריאה

•••

מכתב מבת רבינו מרת פריידא לאחיה הרב דובער [הרבי האמצעי] בענייני חסידות
אהובי אחי. מה שכתבת אלי שרציתי לגלות את הקץ, לא כן אחי אהובי, כי איך אפשר לגלות הקץ כל זמן שאין עדיין התחלה. ופירוש קץ והתחלה, כי תכלית ירידת הנשמה למטה בגוף ונפש הבהמית היא ירידה לצורך עליה, 'לאהפכא חשוכא לנהורא ומרירא למתקא'. 
אמנם מי יעלה בהר ה' למקום גבוה ומדריגה נפלאה כזאת, להיות מאיר בו בחינה זו בבחינת פנימיות וחיצוניות הלב ממש בהשוואה גמורה, שזהו נקרא 'קץ כל בשר בא לפני', כמו שכתוב (סוף ישעיה) יבוא כל בשר להשתחוות לפני וכו', שגם הבשר יגיע לבחינת ביטול אמיתי והשתחוויה פנימית, שיבטלו המסכים המבדילים, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ו) והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר וכו'. 
כי אבנים הן אותיות, שתי אבנים בונות שני בתים וכו' (ספר יצירה), ולב האבן פירוש 'בינה ליבא' הנמשך על ידי אותיות מחשבה ודיבור לבד, להתבונן בגדולת הוי' עד שיתפעל מזה לבוא לאהבה ויראה. וכל זה עבודתנו בזמן הזה. אמנם לעתיד כתיב (ישעיה מ') ונגלה כבוד ה', שיהיה התגלות ל"ב נתיבות חכמה שנקרא כבוד ה', וראו כל בשר ממש, שגם הבשר הגשמי יזכה לבחינת ביטול דחכמה, כ"ח מ"ה, שנקרא ראיה, איזה חכם הרואה את הנולד מאין ליש. 
וזהו 'יחודא עילאה' ממש. וזהו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (פסחים נ"ו) ביקש יעקב לגלות את הקץ, שהיה ברצונו להמשיך לבניו בחינה זו ד'קץ כל בשר', ונסתלקה ממנו שכינה, בינה עילאה, פירוש שהמשיך מלמעלה מהבינה. ועל זה אמרו השבטים (שם) 'כשם שאין בליבך אלא אחד כך אין בליבנו אלא אחד', שאין לנו מחשבה ורצון אחר בלתי לה' לבדו. 
לא כן אנחנו, לא נוכל עדיין לעלות למדריגה זו בלתי על ידי 'אתכפיא' לבטל רצוננו מפני רצונו, וזהו נקרא התחלה בעבודה. ומי שמעמיק דעתו ומחשבתו פועל בנפשו את ה'אתכפייא', שגם זה הוא דבר גדול לגבי נפשותינו הנמוכות, ועל ידי זה אולי נזכה ביגיעת בשר לבחינת 'קץ כל בשר' הנזכרת לעיל. כמו שכתוב בזוהר הקדוש ('תיקוני זוהר' תיקון כ"א) מאן דקטיל לחוויא יהבין ליה בדתא דמלכא, פירוש שבתחילה צריך להיות 'מחה תמחה את זכר עמלק' ולבסוף יהיה 'מלחמה לה' בעמלק', כמו ששמענו מאדוני אבי מורי ורבי שיחי' [אדמו"ר הזקן] כמה פעמים בביאור 'ומחיתי את כל היקום' ודי למבין. 
ועתה אחי אהובי, וואש ווערט פון אונזערע באייקעס און פלוידערינס, הכלל מיא דארף אוועק לייגין דעם זיך, לגמרי גאר ניט וועלין, ווארים אונדזערע התחכמות איז אלץ הבל ושטות גמור, נאר צוא מאכין איין הכנה לאתכפייא כי גם האתכפייא קומט ניט אן גרינג, און דאש איז ערשט רק התחלה וראשית עבודה אקער, וויא קאנען מיר מגלה זיין הקץ [= מה נהיה מהפטפוט ודיבורי הסרק שלנו, הכלל הוא שצריך לצאת מעצמו ולהניח את עצמו, לגמרי לא לרצות, מאחר שההתחכמות שלנו הכל זה הבל ושטות גמור, רק לעשות הכנה אחת ל'אתכפייא', כי גם ה'אתכפייא' לא מגיעה בקלות, וזוהי ההתחלה – רק התחלת וראשית העבודה והשינוי, כיצד אנו יכולים לגלות את הקץ], גילוי רב כזה הנקרא' קץ כל בשר' – בלתי אפשר להגלות כי אם מלמעלה כשיערה עלינו רוח ממרום כו'. 
כ"ד פריידא בת אאדמו"ר יחי'.

Exit mobile version