אילוסטרציה. אלפי יהודים מתאחדים יחד בכותל המערבי
לרגל ימי ספירת העומר בהם מתחזקים באהבת ישראל ובקשר להתעוררות העולמית לאחדות החסידים, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית – חב"ד' שמחה להגיש לפניכם מאמר מאלף על הדרך העכשווית לאחדות בין כלל חסידי חב"ד ליובאוויטש, ללא וויתור וירידה בעקרונות האמונה הטהורה • יהי רצון שיפעלו הדברים בנו ובקוראים • לקריאה
•••
אנו חיים בתוך מציאות עגומה. עדי רגע זה לא זכינו לראות את אבינו מלכנו כחצי יובל.. מאז ג' תמוז תשנ"ד, התרבו ההבנות בדברי הרבי והדרכותיו. כל קבוצת חסידים מתקשרת לרבי מלך המשיח לפי הבנתה, בהדרכת רבניה ומשפיעיה, בדרכים שונות ומשונות.
נקודה אחת משותפת יש לכולם. ממש לכל סוגי החסידים באשר הם. השאיפה והרצון להיות חסיד ומקושר אמיתי ופנימי לנשיא דורנו. ייתכנו שינויים מהותיים ודרסטיים בין דרכי ההתקשרות לרבי. אך המטרה של כולם אחת היא.
העובדה שייתכנו דרכים שונות בהתקשרות לרבי אחד, היא מובנת והגיונית. זה מקובל שבני אדם חושבים אחרת. כשם שאין פרצופיהם שווים, כך אין דעותיהם שוות. את האפשרות להכריח את כולם לקבל דעה אחת, ניסו האינקוויזיטורים ועוד מספר דיקטטורים שמשטרם נפל לבסוף. אין לדרך כזו קיום. כך נבראנו על ידי בורא העולם.
אך לצערנו פעמים רבות, נוצר מצב של נצחנות שנגרר אף לעניינים של מחלוקת ושנאת ישראל רחמנא ליצלן. אך צריך לשים לב, שהמקור ממנו נגרמים התרחשויות אלו, הוא טוב במאת האחוזים. כל חסיד נוגע לו באמת ובתמים, שכולם יחיו בדיוק באופן שלדעתו הרבי אכן רוצה ודורש. זה מגיע ממקום של אכפתיות. מכיוון שזה נוגע לחיי היום יום. לנקודת היהדות. אבל התוצאה שנגרמת מכך, היא בעייתית בהחלט. צריכים לכבר את כ ו ל ם. כפשוטו ממש.
אילוסטרציה. אלפי חסידים בכנס אחדות
זוהי בעצם אותה הבעיה שהייתה לתלמידי רבי עקיבא, שגרמה לפטירתם. כל אחד היה מסור ונתון בכל נפשו ובצורה מוחלטת להדרכת ותורת רבו. ומאחר שרבי עקיבא לימד שישנו 'כלל גדול בתורה' שיש לאהוב את החבר בדיוק כמוך, הרגישו מחוייבים להשפיע על חבריהם להתנהג ולחיות על פי הבנתם האישית. אך כאשר הללו המשיכו לחיות לפי הבנתם הם, ירדה הערכתם בעיניהם ו'לא נתנו כבוד' מספק ויאה זה לזה. הם היו אנשי אמת והפריע להם העובדה שלא כולם חיים אלוקות כמוהם.
הרבי שליט"א מבאר בריבוי שיחות ומכתבי קודש[1], את הדרך הנכונה בה היו צריכים לנהוג וכן גם אנו כמובן. פשוט להבין ולהכיל את המציאות שישנם פירושים נוספים בהבנת התורה. 'שבעים פנים לתורה'. שבעים פירושים אמיתיים של תורת אמת [אמנם יש בזה דרגות של 'אמת'. יש 'שפת אמת', 'אמת', 'אמת לאמיתו' וכדומה]. אחרי ההבנה של זה וההחדרה של ההבנה בלב, קל יותר 'לקבל' את השני. הרי הוא בדרכה של תורה. בדרך של הרבי.
בעקבות כך, יש לכבד ולהעריך את אלו הבוחרים בדרך שונה, בדיוק 'כמוך'. כמו שאנו מעריכים את עצמנו. למרות שהם חושבים הפוך מאיתנו. אפילו בנושאים מהותיים ועיקריים! הרבי אף מוסיף, שייתכנו סיבות רבות לכך שהלה מתנהג וחי לפי דרך מסויימת בעבודת השם. למשל, מאחר שגדל וחונך בשיטה זו מאז לידתו, עד כדי כך שראשו התחבר לתפיסת עולם מסויימת וקשה מאוד להזיזו ממנה. ייתכן אף שהסביבה גרמה לכך ועוד.
במילא אלו הם סיבות שלגמרי אינם תלויות בו. לכן דורשת החסידות 'הוה דן את כל האדם לכף זכות'. עליך לחפש את הטעם וההסבר לכך שהלה אינו במקום הטוב ביותר להבנתך. חרף העובדה שיש אכן להכיר בסיבת 'טעותו', יש להשתדל ביותר לעזור לו לעלות בהבנתו שלו להבנה ישרה ובריאה את דברי הרבי מלך המשיח וכדומה. אך רק באהבה, כבוד ובדרכי נועם.
כך יש להתנהג לכל יהודי ובפרט לחסיד. אדמו"ר הריי"צ כותב שאהבת החסידים היא למעלה מאהבת אחים. חסידים הם משפחה אחת. האהבה והכבוד ההדדי בינינו מוכרחים! פשוט חייבים להפנים ולהחדיר לראש. גם החסידים מהצדדים הקיצוניים ביותר, הינם חלק בלתי נפרד ממשפחתנו האמיתית! עצמינו ובשרנו ממש. חלק אלוקה ממעל ממש.
אמנם לנו ברור ומובן בצורה נחרצת משיחותיו של הרבי מלך המשיח, את עובדת היותו מלך המשיח. שיחיה בחיים נצחיים בגופו הגשמי בנחלתו הנצחית – 770. שישנה נבואה ברורה שבדורנו תבוא הגאולה ו'הנה משיח בא'. ששמונת המילים 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד' הם כיום נקודת ההתקשרות לנשיא. שכל מילה של הרבי היא קודש קודשים והיא תתקיים בוודאות גמורה. שיש להפיץ ולפרסם כל אלו לכל באי עולם. לעולם לא נרד מאמונתנו! זו האמת ואין בלתה!!! אין פנינו לוויתור על אף תג וקוץ מדברי הנביא. זהו דבר השם.
אך זה ממש לא סתירה לכך שאנו מכילים ומבינים לגמרי, את שאר החסידים שעד שלעת עתה לא חושבים כמונו. לא רק שזה לא סתירה, כחסידים המסורים ובטלים לרצון מלכנו – אצלנו זה צריך להתבטא הכי חזק! במה מתבטא ש'עוד אביכם חי'? בעובדה ש'יש לכם אח'! שמרגישים את האח. שחשים את העובדה שכולנו בני אב אחד אנחנו.
הרבי נשיא דורנו רוצה ודורש שנשב ונתוועד יחדיו.. נקשיב אחד לשני בסובלנות.. זוהי דרכה של החסידות! הרי בסופו של עניין, הרי כולנו מתנהגים בדרך מסויימת כי כך להבנתנו הרבי רוצה. נקודה סוף פסוק. אין חולק שמה שהרבי רוצה, כך יש לנהוג. במילא אנו הכי מאוחדים! מאוחדים עם הדבר העיקרי ביותר. עם הרבי. 'אב אחד לכולנה'.. אין מה לפחד מאחדות! יש לנו אמת נחרצת.
אין אנו צריכים להוסיף ב'אהבת חינם' בין החסידים.. האהבה בינינו היא מוצדקת לחלוטין. לכולנו רבי אחד. לכולנו חסידות אחת[2]. במילא עלינו 'בסך הכל' לגלות אותה. חייבים לצאת ממקום הנוחות שלנו ולהתדבר עם שאר אחינו החסידים. ללמוד ולהתוועד יחד. אפילו סתם ל'נייעס' ולפטפט יחד. לקלוט אחת ולתמיד שבאמת עיקר העיקרים, זה העובדה שכולנו חסידים ומאמינים ברבי מלך המשיח! כולנו רוצים לגרום לו נחת רוח.. כולנו מצפים ומשתוקקים להתגלותו המיידית..
זה הזמן להתהפך. לממש את רצונו של אבינו האהוב. בעזרת השם נזכה לראות בהתגשמות דברי אדמו"ר ה'צמח צדק' אשר 'אחדות החסידים תוליכנו לקראת משיח'. אזי נכריז כולנו באחדות ואחוות רעים אמיתית ופנימית, מעומק ליבנו, את תמצית נפשנו ונקודת הנקודות של בריאת העולם: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
••
[2] שיחת הרבי מלך המשיח בכ"ו תשרי תשמ"ד, ביחידות לתושבי כפר חב"ד.