יהודי ענק משכמו ומעלה. משפיע ראשי בישיבות 'תומכי תמימים' כיובל שנים. מטובי המקושרים לרבי מלך המשיח. מחנך אגדי. עובד השם בכל מהותו. האחד והיחיד – המשפיע הדגול והנערץ ר' שלמה חיים עליו השלום קסלמן, מגדולי וחשובי משפיעי חסידות חב"ד בדורנו •לרגל יום ה'יארצייט' בי"ט אייר [תרנ"ד-תשל"א], מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' שמחה להגיש לפניכם טור ייחודי על דמות ייחודית היסטורית ואגדית בשלשלת משפיעי חב"ד • 'והחי ייתן אל ליבו' • לקריאה
•••
זו מלאכה קשה ביותר וכמעט נמנעת, לתאר את דמותו הייחודית רבת האנפין והאדירה, של מי ששימש כאחד מגדולי עובדי השם ומשפיעי חסידות חב"ד בכל הדורות. משפיע שהיה 'מחנך' אגדי ומדריך דגול שהשאיר חותם עז בדרך החינוך החב"דית ולאור הדרכותיו מתחנכים כיום כלל תלמידי 'תומכי תמימים' ברחבי תבל.
אלפי תלמידיו ומושפעיו חבים לו את נקודת חייהם החסידית. אחד כזה שגם כיום, כאשר נישא שמו בשיחה או התוועדות חסידית, האזניים נדרכות לקבל עוד הדרכה פנימית. דומה שאין למצוא עוד משפיע כמוהו, שהשפעתו הניבה כה הרבה פירות מבורכים.
דמות רוחנית ענקית שהקימה דור של 'עובדי השם' מסורים בלב ונפש להשלים את הכוונה. אישיות כבירה שכל כולה שידרה עבודה פנימית והתמסרות לרבי מלך המשיח. 'המשפיע', בה"א הידיעה, של דור השביעי. כזה הוא היחיד והמיוחד – המשפיע הנערץ ר' שלמה חיים עליו השלום קסלמן.
הביטויים הנדירים שרבותינו נשיאנו התבטאו על 'המשפיע', מעידים כאלף עדים שמדובר כאן על דמות היסטורית עצומה של חסיד ומשפיע בעל מדריגה רוחנית גבוהה שרבותינו נשיאנו סמכו עליו בעיניים עצומות והפקידו בידו בביטחון את חינוך התמימים ואנ"ש.
הרבי הרש"ב אמר לו ב'יחידות': 'דע לך שאני ממתין ליום שבו תתחיל להיות משפיע בתומכי תמימים'.. וכבר בגיל 25 [!] נבחר על ידי הרבי הרש"ב שיעמוד לצידו של המשפיע של ישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש ר' שמואל גרונם ע"ה אסתרמן.
בהמשך מונה על ידי הרבי הריי"צ למשפיע בסניפי 'תומכי תמימים' נוספים, כולל הישיבה בברינואה בצרפת ולבסוף למשפיע הראשי של אנ"ש והתמימים בארץ הקודש. הרבי הריי"צ התבטא עליו: 'אתה טיפוס אוהב שלום, אתה נוח לבריות'. וברכו 'תגיד דברי חסידות לכולם ושיהיה לך עבור כולם' וגם התבטא ש'כנף בגדו של שלמה חיים יהיה קודש'. ר' שלמה חיים היה גם ה'ממונה' לאסיפת דמי 'המעמד' עבור ההתקשרות לרבותינו נשיאנו.
הרבי שליט"א התבטא פעם ש'לו איישר חילי', היה מסדר שכל הבחורים יעברו לפחות מספר שנים חינוך חסידי ופנימי אצל ר' שלמה חיים. ש'המקום היחיד ששומעים ששם יכולים הבחורים לקבל משהו – הרי זה אצל ר' שלמה חיים' וביחידות למשפיע ר' מענדל ע"ה פוטרפס נאנח הרבי מלך המשיח ואמר 'עד ר' שלמה חיים עוד היה משהו'..
במכתב התנחומים ששיגר הרבי לאחר פטירתו, ציין לגביו את התואר 'ורבים השיב מעוון'. פעם הפנה הרבי אחד מאנ"ש שיתייעץ עם הרב ישראל ע"ה פרידמן, בנימוק מדהים: 'הרי הוא 'מושפע' של ר' שלמה חיים, אפשר להתדבר איתו'.. ביטוי ייחודי שאמר הרבי מלך המשיח על ר' שלמה חיים אשר 'במוחש רואים שאת האברכים החסידיים הוא הקים' וש'אצלו רואים את הפירות של העבודה'. ועוד ועוד.
ר' שלמה חיים היה חסיד שמח ומאושר. מלא שמחת חיים וחמימות חסידית. פניו הקרינו תמיד פיקחות ואהבה. בעל רגש ואמת פנימית. אהבתו ושמחתו הבריאים, סחפו כל אחד. תמיד היה מהלך עם ניגון חב"די שמח. היה מחובר בלב ונפש להדרכות של הרביים ולדרישות חסידות חב"ד והאמין שרק כך ניתן לחיות חיים בריאים בגשמיות.
הוא 'חי' את החסידות בכל רגע מחייו והיה ניתן לראות את התענוג והכיף שלו בעבודת השם. היה גדוש באהבת השם ובמילא אהב כל יהודי. היה אוהב ישראל בעצם נשמתו. היה דורש בשלום כל אדם בפנים מאירות. לעולם לא התנשא על אדם. תמיד היה 'יורד לגובה העיניים' ומקרב כל אחד באהבה.
הייתה לו רגישות ואכפתיות נדירים. הרב משה מרדכי ע"ה ארנשטיין, מגדולי מושפעיו, התבטא לא אחת שבמסירותו והשקעתו האין סופית לחינוכו, עשה לו המשפיע 'תחיית המתים' רוחנית..
ניתן לומר שסוד קסם הצלחתו והשפעתו האדירה של ר' שלמה חיים בחינוך, נבע מאהבתו לכל תלמיד ומחונך שלו אהבת נפש. הוא משך אליו בחורים בחיבה וללא הטלת מרות. היה נותן יחס אישי מעריך ואוהב לכל אחד. כל פרט בחייהם של תלמידיו בגשמיות וברוחניות, תפס אצלו מקום ולא זלזל במאומה.
היה מסור ונתון 24 שעות ביממה להשפעתו בישיבה. כל חייו היו 'תומכי תמימים' כפשוטו ממש. שעות ארוכות פינה מזמנו לשיחות אישיות אין סופיות עם בחורים, בהדרכות רוחניות והתעניינות בחייהם אף בגשמיות. כשהיה צורך אף היה מוכיח בתקיפות את תלמידיו. אך כולם חשו ש'את אשר יאהב ה' יוכיח'. פעמים היה מתפרץ בבכי בזמן התוכחה. כל אחד חש שהמשפיע מאמין בו וביכולתו.
ר' שלמה חיים היה פדגוג מקצועי עם חוש נדיר והבנה פנימית לנפש האדם. היה 'משפיע' בעצם מהותו. היו לו כישרונות מיוחדים בחינוך והדרכה. ידע לתת לכל אחד את ההדרכה שמתאימה לו ולהסביר בצורה משכנעת את החשיבות בקיום הדברים. אחד הדברים שהכי היו חשובים לו, זה ההדרכה לעבודה פנימית. במיוחד לאור העובדה שקיבל אין ספור הדרכות בנושא מהרביים ב'יחידויות' וכן מהמשפיעים. ההדרכה נגעה לו בנקודת נפשו.
הוא ידע לאחוז ולחוש עם מי מדבר וכיצד להעביר לו את האמת בצורה נכונה. התוועדויות היו סוחפות ותמיד כולם היו מרותקים, על אף שהמסרים היו שווים תמיד. הוא ידע לבאר את הדברים ולרומם את כולם לעולם אחר. כולם חשו באמת שלו, שכבשה את כולם. בכל דיבור ותנועה שלו, ניכרה בו האמת הפנימית שבערה בליבו כאש. הביטול וה'קבלת עול' הייחודית שהייתה לו, שיקפו היטב בדוגמא חיה מהו 'חסיד', מהו 'עובד השם'.
את עיקר השפעתו וחינוכו קיבל ר' שלמה חיים בליובאוויטש, מהמשפיע הנערץ ר' שילם ע"ה קוראטין שהיה 'עובד השם' בכל נשמתו. כל הדרכה ואמרה שהזכיר בשמו, נאמרה ביראת כבוד. הוא היה כמו 'אביו' הרוחני. ממנו אף קיבל את החינוך הפנימי והיסודי על החשיבות העצומה של 'עבודת התפילה'.
כבר בבחרותו התאמץ והתייגע בעבודת התפילה בכל כוחו ונפשו. היה מתבונן שעות ארוכות ומתפלל בהשתפכות הנפש ומתוך תענוג והתרחבות. עד שחקק בנשמתו את החשיבות של 'עבודה', בחיים של חסיד. מה שגרם במילא לביטולו העצמי למשפיעים ולחבריו ה'עובדים'. אפילו תלמידיו שהתעסקו ב'עבודת התפילה', קיבלו אצלו מקום של כבוד פנימי לא רגיל.
'עבודת התפילה' הייתה מרכז חייו. עם זה 'חי' בכל יום ויום. תמיד חינך והדריך לזה. לא היה יום שלא התפלל באריכות! כל החיים! הוא דרש ותבע בכל הזדמנות מעצם נשמתו ומקירות ליבו: חסידים, תמימים, תתפללו באריכות!
החיות האדירה של המשפיע ר' שלמה חיים ל'עבודת התפילה' התבטאה בכל. כל שיעור, כל התוועדות, כל שיחה איתו – הכל התקשר ל'עבודת התפילה'. תמיד הדגיש שיסוד ומטרת כל לימוד החסידות, היא בשביל 'עבודה'. הוא סלד מלימוד לשם 'השכלה' בלבד. בכל שיעור שמסר, נתן תמיד את הדגש של ה'בכן' וההוראה המעשית שיצאה מהלימוד.
היה מדריך כיצד ניתן להתבונן בצורה אמיתית בזמן התפילה במאמר או בפרק תניא, בכדי להוליד אהבה ויראה. תמיד דרש והחיה את כולם על הקריטיות של 'עבודת התפילה', בכדי להפנים את החסידות. שהחסידות תהיה חלק מהחיים הגשמיים. לא משהו 'רוחני'.. ר' שלמה חיים היה חסיד שכל חייו ממש היו 'עבודה'. 'עבודת התפילה' הייתה ממש מהות חייו. זהו המסר העיקרי אותו הוא ביטא והעביר בעצם קיומו. הוא שאף להדריך ולהשפיע כמה שניתן וכמה שיותר, כיצד מתבוננים בחסידות ואיך מתפללים ב'עבודה'.
אחד הדברים הנפלאים שניתן לראות בחוש, שר' שלמה חיים היה מכוון להדרכות ורצון רבותינו נשיאנו. גם כאשר לא היה עדיין כה ברור מה יש לעשות ונחלקו בזה המשפיעים, בצורה גורפת למדי הרביים הכריעו לצדו.
למשל, ר' שלמה חיים דרש לעסוק ב'קבלת עול' ו'אתכפיא' בעיקר במחשבה דיבור ומעשה, אך גם באכילה. החשיבות של שמירת העיניים והמחשבות בדורנו. בדרך חינוכו תמיד הדגיש את הצד החיובי ומיעט בצד השלילי. בכך שיש לנסוע לרבי אחרי הכנה פנימית דווקא.
ר' שלמה חיים דרש ותבע מכל אחד ואחד להתפלל באריכות ובהתבוננות פרטית דווקא וכן גם מבחורים צעירים בני 1415. היו שהסתפקו בכל אלו והרבי מלך המשיח הכריע בזה נחרצות כדעתו של ר' שלמה חיים. וכן עוד מקרים רבים. כאן היה ניתן לראות את ביטולו העצמי לרבי, עד כדי כך שדעתו הייתה ממש 'צינור' ומשפך לרצון הרבי שליט"א.
אחד הדברים המדהימים בזה היא העובדה, שהמשפיע מילא פיו מים ולא חשף שהדרכותיו מיוסדות על הוראות מפורשות ומכתבים ברורים שקיבל מהרבי, בכדי שלא יהיה לאף אחד חלילה קפידה על הרבי, למרות שהיו רבים שהטיחו בו 'אשמות' שונות ומשונות.. לאחר פטירתו התגלה הקשר הרציף של המשפיע עם הרבי מלך המשיח. כאן נחשפה בשערי בת רבים התקשרותו העצומה לרבי. זוהי מסירות נפש רוחנית שלא תיאמן!
ככלל, ר' שלמה חיים היה מראשוני גדולי החסידים שהתקשרו בלב ונפש לרבי מלך המשיח וחתמו על ה'כתב התקשרות'. מיד בסיום ה'שלושים' להסתלקות הרבי הריי"צ, כבר פונה המשפיע במכתב לרבי שיקרא את הפ"נ.. מיד כשנודע שהרבי אמר 'מאמר' בי' שבט, נכנס המשפיע ל'זאל' בישיבה והכריז בהתרגשות רבה: יש לנו רבי! צריך לרקוד משמחה!
המיוחדות של ר' שלמה חיים הייתה, שהוא חינך לעבודה אמיתית ובצורה פנימית לכל דבר. במיוחד בדברים שפחות התעסקו בדורות קודמים. הוא היה מתוועד ומעורר להתבונן בתפילה באהבה בשרית וגשמית לרבי מלך המשיח. תמיד הדגיש שהתקשרות לרבי אמיתית, שתגרום להתמסר לרבי ולבצע את דרישותיו, יכולה להיות רק על ידי התבוננות בזה ב'עבודת התפילה'.
את אותה דרישה הוא תבע גם אודות הפצת המעיינות וה'מבצעים'. שיתבוננו במהות של הדברים. במילא זה יתבצע בחיות ויישאר נצחי. הוא חזר שוב ושוב: כל דבר שמבצעים 'טכנית' ללא התבוננות בזה, הוא 'חיצוני' וחולף. הוא לא אמיתי. בכדי שתהיה 'נשמה' בקיום תורה ומצוות, בלימוד ודרכי החסידות, בהתקשרות לרבי – מוכרחים להתייגע כמה שניתן בעבודת התפילה באריכות!
הרב דוד שיחי' נחשון, שקיבל מר' שלמה חיים יחס אישי מיוחד ואבהי, מספר כיצד ר' שלמה חיים החדיר בהם בכל הלהט, את החשיבות העצומה להפיץ חסידות ולקרב את ה'עולם' כולו להיות חסידים של הרבי.
האמונה בביאת המשיח תפסה אצלו מקום מרכזי בחייו. במיוחד הביטחון שהרבי שליט"א הוא הוא 'מלך המשיח' והוא יגאלנו לגאולה הנצחית. לא אחת חזר על הפתגם 'יחיינו מיומיים, ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו' והסביר שה'יומיים' מופנה על הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ ו'ביום השלישי' הרבי מלך המשיח 'יקימנו ונחיה לפניו' בהתגלותו לעין כל כגואל ישראל.
הוא פשוט הכניס 'חיים' חדשים בעניין של משיח. הוא גם חזר על מה שמקובל מפי חסידים, שקודם הגאולה יהיה זמן שלא יראו את הרבי.. ניתן לראות בחוש שתלמידיו הם הרבה יותר 'מקושרים' ו'חיים משיח', גם כעת לאחר הניסיון שלא רואים את הרבי שליט"א, מכיוון שהם הפנימו את הכל בפנימיות. על ידי התבוננות והתעסקות ב'עבודת התפילה' באריכות, זה חודר בעצם ולעולם לא יורד. אז זה אמיתי.
הוא החדיר את האמונה והביטחון ברבי מלך המשיח והגאולה, בצורה פנימית שחיה ובוערת עד היום בלב ונפש כל מושפעיו. הרב יוסף יצחק שיחי' אופן, מגדולי תלמידיו ומושפעיו, התבטא כלפי הביטחון של ר' שלמה חיים בעובדה שהרבי הוא מלך המשיח שיגאלנו: 'ר' שלמה חיים היה ה'משיחיסט' הכי גדול שפגשתי'..
אחד מהנקודות שתמיד חיזק ועורר, שדווקא בדורנו צריך יותר להתעסק ב'עבודה פנימית' יותר מאשר בדורות קודמים. אנחנו קיבלנו כוחות מכל הדורות לפנינו. אנחנו 'דור הגאולה'. עלינו מוטלת האחריות להשלים את מטרת העבודה של כל הדורות – להביא גאולה בפועל. לכן צריך להתמסר כעת יותר. להשקיע יותר ולהתאמץ בהדרכת המשפיעים וזקני החסידים.
ר' שלמה חיים היה כל כולו חדור באמת ופנימיות. הוא מאס בחיצוניות ותמיד דרש והתעסק בעבודת השם בצורה פנימית. בכל אפשרות הוא נטע את ה'לחלוחית' החסידית, מיוסדת על ההתקשרות המוחלטת לרבי מלך המשיח. את כל כולו הוא נתן בכדי לחנך דור של 'עובדי השם' בכל מהותם, ללא 'עיגולי פינות'. המסירות נפש הפיזית שלו ברוסיה לעניינים שנדרשו אז, גם כאשר נדרש לעבודת כפייה, המשיכה ביתר שאת ועוז בעבודת השם בכל חייו.
ר' שלמה חיים הוא ממש מהווה דמות 'חיה' ורלוונטית עבור אלפי חסידים ותמימים, של חסיד ועובד השם שמסר את חייו ונשמתו לדרך חסידות חב"ד ולרבותינו נשיאנו. אין ספק שהמשפיע ר' שלמה חיים קסלמן 'הופך עולמות' למעלה ודורש ותובע באמת ובתמים, את ההתגלות המושלמת של הרבי מלך המשיח כפשוטו ממש, אזי יעמוד בשורה הראשונה כאשר עומדים אחריו אלפי תלמידיו ומושפעיו ב'דור השביעי' שחיים מהדרכותיו ויכריזו מעומק ליבם את הכרזת הקודש שהיא תמצית חיינו: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.