הוא מרומם לגמרי, שקוע כל כולו בפגישה עם בורא העולם. כך הוא משקיע זמן רב בעבודתו בתפילה בכל שבת. אז מהי הסיבה שהוא לא מרגיש שהתפילה משפיעה עליו ומשנה אותו? לרבי הרש"ב יש הסבר ברור בעניין, והדרך להתמודד ולפתור את הבעייה • איך ה'מונחות' באכילת בשר אחרי העבודה בתפילה מזיקה? האם גם שתיית 'משקה' מפריעה להפנמת ההתבוננות בתפילה? ומה ההבדל בין 'מתנגד' לחסיד אחרי התפילה בשבת? • אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש קטע משיחת הרבי הרש"ב ב'שמחת תורה' תרס"ה, מתוך ספר השיחות 'תורת שלום' עמוד 55 ואילך, מתורגם ללשון הקודש • לשיחה המלאה
•••
☚ הרב הרש"ב בהסבר מעניין: מטרת ירידת הנשמה לעולם – זה להתפלל באריכות?
הוא מרומם לגמרי, שקוע כל כולו בפגישה עם בורא העולם. כך הוא משקיע זמן רב בעבודתו בתפילה בכל שבת. אז מהי הסיבה שהוא לא מרגיש שהתפילה משפיעה עליו ומשנה אותו? לרבי הרש"ב יש הסבר ברור בעניין, והדרך להתמודד ולפתור את הבעייה. אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש קטע משיחת הרבי הרש"ב ב'שמחת תורה' תרס"ה, מתוך ספר השיחות 'תורת שלום' עמוד 55 ואילך, מתורגם ללשון הקודש.
לשיחה המלאה:
'ישנם כאלו שהם לומדים חסידות ומתפללים, אבל אין להם עם מה. וישנם כאלו שמתפללים לגמרי בחיצוניות, היינו שכאשר הוא כבר מתפלל והוא קצת מתקרב לאלוקות – הוא מסתפק בזה ומרוצה מעצמו, ויותר מזה אינו צריך.. וישנו כזה שמתבונן בפנימיות, רק אחרי התפילה הוא מאבד את זה לגמרי; הוא הולך לעשות קידוש ו'שופך' זאת עם קצת 'משקה' (בדרך כלל אצל חסידים זה פנימיות, זה לא מזיק מלבד אלו ששותים יותר מידי), רק בעיקר מה שמזיק זה ה'פארבייסען' והתבשיל [נזיד גזר מסוכר מבושל] עם תבשילי הבשר'.
שאל בנו ר' יוסף יצחק [הרבי הריי"צ] שיחי': הרי הוא עושה 'ברכה'? והשיב אדמו"ר [הרש"ב]: ברכה הוא עניין המשכה, שההתבוננות שבתפילה נמשך בהאכילה שאחר התפילה ויאכל לשם שמיים כדבעי למהוי. לצום זה לא 'עבודה' כלל.. העבודה עכשיו שצריך לאכול כן, רק לאכול כמו שצריך לאכול.
התפילה של שבת היא כלל על כל השבוע. כשהוא 'מתפלל' בשבת עם התבוננות, אז כבר ביום ראשון קל יותר, הוא כבר לא צריך כל כך הרבה התבוננות, וכך בכל השבוע. אבל אם הוא יחסיר ולא יתבונן ביום ראשון [בכלל], למחרת ביום שני הוא יהיה מוכרח להתבונן שוב להתבונן הרבה.
אחרי התפילה בכל השבוע הסדר הוא כך: קודם כל תפילה ולאחר מכן תורה ומצוות; הוא צריך אחרי התפילה ללמוד פרק משניות ולאחר מכן מעשה המצוות. רק בשבת לא צריך ללמוד בכלל משניות אחרי התפילה, מי שלומד משניות בשבת אחרי התפילה הוא 'מתנגד'.. צריך ללכת לעשות 'קידוש'. רק הוא צריך להחדיר את התפילה ב'קידוש', שהוא יאכל כמו שצריך, אבל שיאכל לשם שמיים כדי לעבוד את השם בכוח האכילה ההיא, או מדריגה נעלית מזו – שירצה את הכוח האלוקי, היינו את הניצוץ האלוקי שישנו במאכל שמחיה אותו'.